 | Západní průčelí továrních budov v Malém Mlýnku při pohledu od Pstružného potoka. Zhruba v tomto prostoru zřejmě končily koleje úzkokolejky z Mrzkovic. |
|
 | Příchod k hlavním výrobním budovám v areálu je temný i ve slunečných letních dnech. |
|
 | Kromě hlavních továrních budov se v severní, tedy průmyslové části areálu, nacházely také další menší budovy. Třeba tato dvojpodlažní budova, sloužící nejspíš jako sušárna. Vzhledem k hisotrii by mohlo jít o zmiňovanou sušárnu brambor. |
|
|
Původní mlýn v osadě Malý Mlýnek u Kochánova na katastru Světlé nad Sázavou se v průběhu 20. století rozrostl na pestrý provoz zahrnující lom, pilu, dřevovýrobu, mlýn a další potravinářské provozy. Od mlýna byla k zastávce Mrzkovice dokonce vystavěna úzkokolejná železnice. V druhé polovině 20. století byl areál změněn na sklady a na počátku 21. století byl opuštěn a částečně zchrátral.
Historie
Malý Mlýnek (německy Kleine Mühle) stál na příhodném místě v rozšíření údolí Pstružného potoka, u soutoku s dalšími dvěma menšími bezejmennými potoky pod Kochánovem zřejmě již v 18. století. Na mapách z let 1726 a 1773, které zaznamenávají některé mlýny v okolí, se ještě nevyskytuje, v mapách I. vojenského mapování před rokem 1783 je již vyznačen v současné poloze.
Mlýn se v průběhu 18. a 19. století postupně rozvíjel, nejrychleji po zakoupení Josefem Kolářem v roce 1849. On a jeho potomci vlastnili a provozovali mlýn až do 2. světové války. V roce 1884 byl mlýn administrativně přičleněn k Radostovicím a zejména po roce 1900 došlo k rychlému rozvoji a mlynářské podnikání se rozšířilo o další potravinářské provozy (vločkárna, sušárna brambor) ale také průmyslové činnosti, které daly vzniknout celé továrně (pila, bednárna, kovárna, kamnenolom, později sklady).
K největšímu rozvoji došlo ve 20. létech 20. století. V roce 1921 vybudoval Josef Kolář dokonce 2,1 km dlouhou úzkorozchodnou železnici k železniční zastávce Mrzkovice (dříve Kochánov), která překonávala po dřevěném mostě Sázavu. Po drážce se dopravovalo od železnice uhlí a suroviny pro mlýny v Mariadole a v Malém Mlýnku a brusírnu skla ve Františkodole, zpět k dráze naopak mouka a obilí, jakož i dřevo z pily a kámen z lomu.
Nedlouho po začátku hospodářské krize ale rozkvět mlýna s továrnou upadá, což je ještě podtrženo zhroucením mostu pod vlakem loženým lomovým kamenem 30. září 1931. Ekonomická situace majitelů v té době již nedovolovala most opravit, pročež byla zrušena úzkokolejka a mlýn ještě rychleji upadal, až byl v roce 1938 prodán Rolnickému družstvu skladištnímu pro okresy Ledeč a Dolní Kralovice. Po třech létech pak družstvo ukončilo v mlýně výrobu a areál mlýna včetně provozů spíše továrního charakteru byl nadále využíván jako zemědělský statek a sklady.
Část areálu byla změněna na obytné domy (později převážně rekreační) a ve zbytku areálu měl sklady postupně Krajský výkupní podnik Jihlava a Textil Pardubice. Od roku 1995 jsou tovární budovy bez využití a chátrají. V roce 2024 byla hlavní tovární část ve vlastnictví České republiky, resp. Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.
Popis
Původní budova mlýna čp. 21 a zemědělských stavení jižně od něj jsou tvořeny dvoupodlažními (přízemí a podkroví), resp. trojpodlažními (hrázděná budova mlýna) budovami obdélných půdorysů. Podél jižní stěny mlýna je veden pod zemí původní náhon společně s vodami nevelkého potoka přitékajícího od Radostovic. Tyto budovy jsou v soukromém vlastnictví několika majitelů a jsou využívány k bydlení a rekreačním účelům.
Tovární část je tvořena shlukem budov severně od původního mlýna, zejména dvojicí čtyř- až pětipodlažních továrních hal, ve kterých probíhala průmyslová výroba a později sloužily jako sklady. Budovy mají masivní zděný plášť a vnitřní trámovou konstrukci stropů, podepřených dřevěnými sloupy. Obě jsou kryty sedlovou střechou pokrytou plechem či vláknitocementovou krytinou. Vzhledem k tomu, že od roku 1962 se účel budov nezměnil, lze uvnitř stále nalézt pozůstatky po skladování textilu a oděvů. V roce 2024 byla většina budov v dezolátním stavu, část západní zdi byla zhoucená a střešní krytina na několika místech narušená, což zřejmě povede k brzké totální destrukci celého souboru budov.
Veškeré současné budovy se nachází na pravém břehu Pstružného potoka. V průběhu 20. století bylo několik průmyslových budov vybudováno též na levém břehu. Po těch však není, stejně jako po úzkokolejné železnici, která byla v provozu mezi roky 1921 a 1931, na místě žádných pozůstatků.
 | Budova s nejprůmyslovějším vzhledem vypadá, jako by původně šlo o elektrárnu nebo alespoň parni kotelnu. |
|  | Uvnitř labyrintu budov lze při troše opatrnosti zastihnout staré známé odvážné školačky. Zřejmě v ruinách nalezly endemitické prostředí, ve kterém se jim daří. Takže se tu rozmnožují a pomalu jich přibývá. Jsou ale plaché a tak je třeba se chovat tiše a nenápadně. |
|
 | Jako mlsný jazyk vystrkuje nejvyšší budova hned vedle výtahové šachty na tovární nádvoří destičkový dopravník. Kdysi po něm asi jezdily bedny naložené punčochami a dalšími oděvy dámskými i pánskými. |
|  | Nákladová rampa. Sem možná vedla jedna z kolejí úzkokolejky. Nejpozději od 30. let 20. století však k rampě zajížděla jen nákladní auta. |
|
 | Po dopravníku se lze snadno dostat do budovy. Není ale třeba volit tak krkolomnou cestu - část západní stěny u potoka totiž budovám úplně chybí. |
|  | Uvnitř bývalé kotelny nebo snad přímo elektrárny dosahuje pocit industriální blaženosti svého vrcholu. |
|
 | Původní kotel je zřejmě pryč a jeho místo zaujal kotel jiný, poněkud záhadný. Po pásovém dopravníku zřejmě do kotle vyjíždělo uhlí nebo jiné palivo, jeho přesný mechanizmus ani účel vznikající páry nám však není docela jasný. |
|
 | Pohled do sušárny. Snad kdysi sušárny brambor. Kdo ví: zub času se za 29 let od opuštění areálu podepsal na všech jeho provozech podstatným způsobem, takže dnes již není lehké rozpoznat, k čemu která budova vlastně sloužila. |
|  | V přízemním sále hlavní budovy se odvážné školačky vyskytují nejčastěji. Zřejmě tu mají dostatek potravy a bezpečí i klid na odpočinek. |
|
 | Vnitřní prostory továrních budov značně trpí porušenou střechou. Pokud se nestane zázrak, budovy takový stav dlouho nepřežijí. |
|  | Dřevěné stropy podepřené dřevěnými sloupy - typický obrázek vyšších pater mnoha továren zejména z 1. poloviny 19. století. |
|
 | Přes svoji zjevnou účelovost a nezdobnost působí dodnes staré továrny neoddiskutovatelně velkolepě. |
|  | Jsou zde i místa, kam občas pronikne slunce. Tam se pak odvážné školačky vyhřívají, aby lépe překonaly zimu a tmu, do které je areál ponořen. |
|
 | Podnik Textil Pardubice využíval tovární budovy od roku 1962 jako sklady. Skladnice si nejednu stěnu vytapetovaly obaly ze skladovaného zboží. |
|  | Po silonkách byla tehdy ohromná poptávka. Samotný silon vynalezl známý chemik Otto Wichterle sice již v roce 1941, silonky se z něj ale začaly vyrábět až o 9 let později v Plané nad Lužnicí. |
|
 | Tato varieta odvážných školaček obývá ráda opuštěné plechové nádoby, kontejnery, krabice a stré vozy. V tomto případě zelenou škodu 100, která na dvoře továrny překrásně obrůstá mechem. |
|  | Škodovek stovek je tu více. Některé už jsou ale mezi mrtvými - jako tato, na kterou se zřítila konstrukce střechy za mlýnem. |
|
 | Všechny budovy mají přístupnou a kdysi i využívanou půdu. Ostatně pro skladování se takové prostory náramně hodily. |
|  | Také v temných zákoutích půdy a pod vikýři mají odvážné školačky svoje hnízda. |
|
 | Nejstarší částí Malého Mlýnku je samotný mlýn. Základy těchto budov jsou zřejmě staré přes 250 let. Dnes slouží jako soukromé chalupy. |
|
Zdroje
- Wikipedie.cz: Malý Mlýnek. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/wiki/Mal%C3%BD_Ml%C3%BDnek.
- Wikipedie.cz: Františkův Důl. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1k%C5%AFv_D%C5%AFl.
- Šír, V.: Převratný nápad. Jak vznikly silonky?. Dostupné z https://www.lidovky.cz/relax/zajimavosti/prevratny-napad-jak-vznikly-silonky.A160502_140534_ln-zajimavosti_ape.
|